mandag 19. april 2010

Sosiale medier



Sosiale medier hva er nå det? Jo da, dette skal jeg prøve å lære meg. Sitter på skolebenken igjen. Har frivillig meldt meg på kurs hvor jeg skal lære meg å bruke IKT i fag. I dag er det oppstart for 2. samling på Stokmarknes.
Hva er så et sosialt medium? Det er Facebook, twitter, msn, wiki og blogg. Hvor vi lærer om hvilke muligheter, begrensninger og utfordringer disse mediene har. Når jeg ser på mulighetene så kan jeg rekke frem til mange på kort tid. Undervisningen kan varieres og man har mulighet til å nå elevene med et medium som de er interessert i. Begrensningene som jeg ser er tid, utstyr og kompetanse. Utfordringene er å være i forkant, mobbing og opplæring i nettvett.

Hvilken rolle har man som lærer, elev og privatperson med tanke på personvern:
Som lærer
· Gi god opplæring
· Være et forbilde
· Lære elevene til å vurdere hva de publiserer på nett.

Som elev
· Skille mellom privat og offentlig
· Nettvett, ”atombomba” sprenges når du publiserer noe på nettet
· Nettet fanger

Som privatperson
· Nettet fanger
· Alt du skriver blir offentlig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar